Jeen Akkerman stuurde een The Winepack bag-in-box op voor de Sparks-podcast en ik was sceptisch. De claims waren stevig: 80 procent minder CO2-uitstoot, dertig dagen vers na opening en een 100 procent recyclebare verpakking. In deze aflevering zoeken we uit of dat marketing is of werkelijkheid, en wat het betekent voor de manier waarop we wijn kopen en drinken.
Wie is Jeen Akkerman
Jeen Akkerman combineert decennia ervaring in de agrarische industrie, onder meer bij FrieslandCampina, met een gepassioneerde inzet voor wijn. Drie jaar geleden begon hij The Winepack samen met zijn zoon Auke. Het bedrijf richt zich exclusief op biologische Europese wijnen in duurzame verpakking. Zijn motivatie is niet abstract: hij zag zijn twee kleinkinderen spelen en dacht na over de planeet die ze straks erven.
“Stop slechte wijn in een bag-in-box, dan komt er slechte wijn uit. Stop goede wijn erin, dan komt er goede wijn uit.”
Wat je in deze aflevering leert
- Hoe bag-in-box technologie tot 80 procent minder CO2-uitstoot realiseert
- Waarom het perceptieprobleem rond alternatieve verpakking psychologisch is, niet technisch
- Hoe de vulling werkt: zuurstof eruit, stikstof erin, zonder aluminiumlaag
- Waarom Jeen elk januari naar de Biomillésime-vakbeurs in Montpellier trekt
- Hoe directe sourcing bij producenten kwaliteit en duurzaamheid combineert
- Wat de Domaine Villemain Sauvignon Blanc uit de Loire in het glas laat zien
- Waar de kansen liggen in de horeca en waar glas voorlopig blijft staan
In het glas
Tijdens de opname openden we de Domaine Villemain Sauvignon Blanc. De neus laat frisse citrus, groene appel, subtropisch fruit en een bloemige toets zien. In de mond fris en levendig, met diepte en een nette afdronk. Voor circa 10 euro per equivalent-fles bij aankoop van een 3-litersverpakking krijg je een Loire Sauvignon Blanc die je in de winkel niet snel voor dat geld vindt. Elke wijn van The Winepack heeft minimaal 3,7 sterren op Vivino en is ook in fles verkrijgbaar, wat bewijst dat het geen restvoorraad is.
Veelgestelde vragen
Behoudt wijn in bag-in-box zijn kwaliteit?
Ja, mits er goede wijn in gaat. De vulling verloopt met dezelfde precisie als bottelen: zuurstof eruit, stikstof erin om oxidatie te voorkomen. Eenmaal geopend blijft de wijn dertig dagen vers, langer dan een aangebroken fles.
Hoeveel duurzamer is bag-in-box dan glas?
Eén vrachtwagen vervoert twee keer zoveel wijn in bag-in-box als in glas. The Winepack gebruikt 100 procent recyclebare zakken zonder aluminiumlaag, wat tot 80 procent minder CO2-uitstoot oplevert.
Voor welke wijnen werkt bag-in-box wel en niet?
Fijne wijnen die jaren in de kelder moeten horen in glas. Maar 90 procent van wat we kopen wordt binnen weken gedronken, en voor die wijnen werkt alternatieve verpakking prima.
Waar koopt The Winepack zijn wijnen in?
Elk januari op Biomillésime in Montpellier, Europa’s grootste vakbeurs voor biologische wijn. Jeen gaat rechtstreeks naar producenten in plaats van via importeurs.
Beluister op je eigen podcastplatform
Liever Apple Podcasts, Pocket Casts, Overcast of een andere app? Zoek op “Sparks by VinoVonk” en je vindt de aflevering op je eigen platform.
Transcript
Onderstaand het volledige gesprek. Indien in het Engels opgenomen, is dit de Nederlandse vertaling.
Toon volledig transcript
Hallo allemaal en welkom bij een nieuwe aflevering van Sparks by VinoVonk. Mijn naam is Jeroen Vonk en ik ga jullie meenemen in de mooie wereld van wijn. Vandaag gaan we het over een voor mij persoonlijk heel belangrijk verhaal hebben, namelijk duurzaamheid, biologische wijn en daar heb ik een bijzondere gast voor bij. Dat is Jeen Akkerman. Jeen, welkom.
Hallo! En Jeen is samen met zijn oudste zoon Auke de oprichter van The Winepack. En ze zijn zo aardig geweest om zo’n pak op te sturen. Wat erop staat: Organic Wine, 80% less CO2 emission, 30 days fresh after opening, 100% recyclable packaging. Nou, daar gaan we het dus allemaal over hebben.
Maar voordat we beginnen, Jeen, kun je voor de mensen die je nog niet kennen, kun je je kort voorstellen? Ja, dat kan. Mijn naam is Jeen Akkerman. Ik heb een achtergrond in de agrarische sector in Nederland. Ik heb ooit gestudeerd aan wat toen de Landbouwhogeschool Wageningen heette, dus dat is heel lang geleden.
En ik heb tijdens mijn werkzame leven me bezig gehouden met agrarische journalistiek, nieuws voor mensen in die business. Ik heb daarna gewerkt bij een groot bedrijf in die wereld, FrieslandCampina, dat is denk ik bij veel mensen bekend. En ben daarna voor mezelf begonnen, eerst als ZZP’er, als communicatieadviseur. Dat is uiteindelijk een marketing- en communicatiebureau geworden, dat nog steeds bestaat en ook mijn naam draagt. Dat bureau heet JEM.
Inmiddels heb ik dat overgedragen een aantal jaren geleden. Dus ik doe nu heel af en toe nog een communicatieklusje, zoals ik het noem. En heb sinds drie jaar nu met mijn oudste zoon Auke The Winepack gestart en dat is vanuit twee overwegingen. De eerste is dat ik in de loop van mijn leven wijn heb ontdekt en enorm heb leren waarderen. Dus ik ben een wijnliefhebber.
Ik vind het een zeer fascinerend product. Dat hoef ik denk ik hier ook aan de kijkers van deze video niet uit te leggen want wijn fascineert ons. Maar wat mij ook heel erg bezighoudt, en ik moet eerlijk toegeven dat dat, zoals misschien wel bij veel mensen op wat latere leeftijd belangrijker wordt, want mijn oudste zoon Auke heeft ook twee kinderen en dat zijn mijn kleinkinderen. Dus ja, ik denk dat dat ook wel meespeelt, dat je dan toch wat vaker en wat meer nadenkt over wat gaat de toekomst ons brengen? Nou, we weten allemaal dat dat onzeker is, we leven in zeer onzekere tijden, maar…
We weten in ieder geval één ding, dat als we niet wat beter gaan zorgen voor onze planeet, dat die toekomst er minder goed uitziet. En dat is dus een belangrijke motivatie om met The Winepack te starten. En voor duidelijkheid, het is niet zo dat jullie zelf de wijn maken. Nee, wij maken geen wijn. Ik heb in mijn leven nog niet zo heel veel geleerd, maar één van de dingen die ik heb geleerd is dat er een heleboel dingen zijn waarvan je kunt denken, dat lukt mij ook wel.
De Pippi Langkous-methode. Wat vaak, naar mijn ervaring is het in ieder geval vaker waar, is dat er bijna altijd mensen zijn die sommige dingen heel erg goed kunnen en beter dan dat jij dat kunt. Er zijn in Europa talloze ambitieuze en gepassioneerde wijnmakers die dat vak tot in de puntjes beheersen. Dus dat laten we heel graag aan hen over. Wij zijn wel idealistisch, maar iedereen heeft een rol.
En wij denken dat onze rol is om de wijnmakers die vergelijkbare visie hebben op de toekomst als wij. Dat zijn ook vaak nieuwe generaties, althans jongere wijnmakers die biologisch werken en die het ermee eens zijn dat we meer rekening moeten houden met het effect van ons handelen op de planeet. Wij proberen hen eigenlijk een podium te geven. Zo moet je de rol van The Winepack zien. Dat is inderdaad een mooie filosofie en mooie missie en visie natuurlijk.
Maar ik denk dan van wat je zelf zegt, je moet niet denken dat je zelf iets beter kan, want er zijn mensen die dat zoveel beter kunnen, maar toch ben je begonnen met, of zijn jullie begonnen met een wijnmerk op te zetten. Ja, marketing, communicatie, ik snap het, maar je moet wel gaan bedenken in wat voor verpakking doe ik dat. Hoe ben je daar dan achter gekomen? Of is dat iets wat je in je carrière al bent tegengekomen? Nou, een beetje van beide.
Ik heb natuurlijk in mijn werkzame leven wel iets opgestoken over marketing en communicatie. Maar ik ga echt niet zeggen dat ik daarin een genie of een guru ben, in tegendeel. Maar een aantal principes die ken je wel. Je vraag is zeer relevant, want het is vallen en opstaan, trial en error. Zelfs als je niet zelf de wijn maakt.
Dat is toch het belangrijkste aspect van The Winepack. Maar het ontwikkelen van een verpakking, een eigen verpakking, daar hebben we ook leergeld in betaald. We hebben ook dingen uitgeprobeerd, waarvan wij dachten op de tekentafel, dat is fantastisch, maar dat pakte in de praktijk toch anders uit. Maar goed, aan de andere kant, een goede doos ontwerpen en Auke, mijn zoon, die is ontwerper. Dat is ook weer niet het allermoeilijkste.
Dus het is een beetje van beide. Maar ik kan me nog wel herinneren dat voordat we met The Winepack begonnen, toen wist ik al dat het een veel milieuvriendelijker en klimaatvriendelijker verpakking was. En toen heb ik er ook al eens naar gekeken, ook met een vriend van mij die actief is in de wijnwereld. We dachten van nou ja dat doen we even, die doos dat komt wel en we gaan wel even wat wijn en wat biologische wijn in zakken regelen. Die vriend van mij is daar een tijdje mee bezig geweest maar die kwam er toch achter van ja, het is eigenlijk wel heel erg lastig ook om dan de sourcing, met een chique woord, van die wijn in zakken.
En dan ook nog de goede kwaliteit. Ja, dat is ook best een uitdaging. En uiteindelijk heb ik besloten, toen ik er met Auke serieus werk van ging maken, heb ik die sourcing, dus het vinden van de wijn, zelf ter hand genomen. En dat is aan de ene kant moeilijk, maar aan de andere kant ook wel heel erg leuk. Ja, maar hoe is het verder ontstaan?
Ik kan me voorstellen dat je de doos maakt, maar ook die zak die erin zit, dat is een 100% plastic zak, waardoor alles recycleerbaar is. Ik heb ook wel eens eerder bag-in-box wijn in een doos gehad, dan moest je die zak bij het restafval doen, want dat kon niet gerecycled worden. Maar maken jullie deze zak, maken jullie dat zelf, of is dat iets wat je ergens inkoopt? Die kopen we in. En wat je aanhaalt is wel een belangrijk punt.
Bag-in-box is een concept dat al heel lang bestaat. Volgens mij is het in de jaren 50-60 in Australië ontwikkeld. Daar doen wij niets aan. Dat is natuurlijk technisch best een ding. Zo’n plastic zak met zo’n kraantje.
Het plastic, dat kunststof, moet ook aan een heleboel kwaliteitsvereisten voldoen om de wijn voldoende te beschermen. Dus dat kopen wij gewoon in. En wij hebben wel vanaf het begin de keuze gemaakt, want er zijn eigenlijk twee varianten als het gaat om die kunststof. De ene is gewoon kunststof, wat wij gebruiken. Een andere is kunststof met een metalen, een aluminium laagje, een coating voor extra bescherming.
Wij hebben vanaf het begin gekozen voor de eerste variant omdat die 100% recycleerbaar is. Als er een metalen coating op plastic zit dan is die niet of misschien heel moeilijk te recyclen. Wij zijn er niet op uit om zoveel mogelijk plastic te gebruiken want plastic heeft absoluut een aantal nadelen. Maar onze overtuiging is wel dat als je plastic niet in het milieu brengt en goed recycelt, dat het niet schadelijk hoeft te zijn. We hebben ook wel gekeken of er misschien een optie zou zijn om biologisch afbreekbaar plastic te gebruiken.
Dat bestaat niet voor deze toepassing. Ik heb begrepen van de bedrijven die zich daarmee bezighouden dat zij ervan uitgaan dat dat ook niet mogelijk is omdat biologisch afbreekbaar plastic onvoldoende bescherming biedt voor de wijn. Nou, helder verhaal. En wat ik me dan afvraag van hoe ga je dan op zoek naar nieuwe wijnen? Is dat dat je zegt van nou, ik ken wat mensen die hebben nog een miljoen liter staan, bulkwijn en dat koop ik erin?
Of ga je zelf naar proeverijen of werk je samen met importeurs? Toen we van start gingen hadden we nog geen wijn natuurlijk. Toen hebben we ons wel gemeld bij een paar Nederlandse importeurs die ook actief zijn in biologische wijn. Wij wilden in ieder geval biologische wijn. Dat hoort bij dit concept.
En daar hoorden we vooral van, wat een ontzettend leuk idee. En we zijn heel erg benieuwd hoe het jullie zal vergaan. Dat klinkt misschien een beetje flauw, maar voor dat soort partijen, en dat zijn ook best grote bedrijven, die zitten niet te wachten op experimenten. En wat wij doen is vanuit hun visie toch een experiment. Ik begrijp dat ook wel.
Tot slot heeft het track record, het imago in Nederland, want we komen misschien zo nog even op bag-in-box in bredere zin, maar het is best een risico en wij nemen een klein risico. Wij zijn een kleine start-up en dat is te doen, maar voor zo’n importeur is dat niet interessant. Dat is veel interessanter om te kijken hoe dat loopt en als het wat wordt, wat wij doen is natuurlijk niet zo heel moeilijk te kopiëren. Toen hebben wij ook gedacht, ja daar moeten we het dus gewoon echt zelf doen. En daar hebben we wel een goede weg voor gevonden.
Want er is in het zuiden van Frankrijk, in Montpellier, waar ook al heel goede wijn wordt gemaakt, is jaarlijks de Biomillésime, dat is een beurs. En dat is de beurs eigenlijk voor heel Europa, voor de biologische wijnsector. Dus ik ga elk jaar, eind januari meestal, een paar dagen daarnaartoe. Het is een ontzettend leuke beurs. Ik heb in mijn werkzame leven veel beurzen meegemaakt.
Ik vond het altijd nogal vermoeiend. Dat is het overigens in Montpellier ook wel, want een hele dag wijn proeven gaat je ook niet in de koude kleren zitten. Maar die beurs is in ieder geval… vind ik ontzettend sympathiek omdat die soort van democratisch is. Dus er staan daar honderden biologische wijnboeren uit Frankrijk, uit Spanje, uit Italië, Duitsland, Oostenrijk, dus echt heel breed.
En er is geen standverschil. Iedereen heeft namelijk gewoon een tafel. En ik ben beurzen gewend waarbij de hele grote bedrijven met enorme bouwwerken op zo’n beurs staan. Hier heeft iedereen gewoon, iedereen is gelijk. Dat spreekt mij enorm aan.
Dan wandel je gewoon door die paden. Van tevoren hebben ze inmiddels een goede website waar je ook kunt selecteren als je bepaalde dingen zoekt op de verpakkingsmethode en er is dus een groeiend aantal boeren die ook wijn in bag-in-box aanbieden. Dus die pik ik er dan uit en ik check ze ook op hun positie op Vivino, de wijn-app Vivino, want die gebruiken wij ook voor de selectie. Ja en dan ga je proeven en dan raak je in gesprek en dan wordt het helemaal niets of ontstaat er een klik. En als dat laatste het geval is, dan gaan we hun wijn naar Nederland halen.
Wat ik mooi vind aan jouw verhaal is dat je echt naar de mensen zelf toegaat, naar een hele grote beurs. En het is niet van, we gaan het ergens achteraf, een keer kom je er toevallig tegen. Je gaat er echt actief op zoek naar de bron, de grootste beurs binnen Europa, als het gaat om biologische wijn. Ja, dat heeft twee redenen. Ik vind het heel belangrijk om de oorsprong van het product te kennen.
Ik moet eerlijk zeggen, ik vind het ook gewoon leuk. Je leert leuke mensen kennen die met passie met iets bezig zijn, wat je zelf ook lekker vindt. Dat is gewoon leuk om te doen. Maar goed, aan de andere kant… Wij zijn niet op zoek naar de meest speciale wijn, maar wel wijn die biologisch gemaakt is en voldoet aan een aantal kwaliteitscriteria.
En zo’n beurs is veel efficiënter dan dat je zelf wekenlang door Europa gaat rondrijden. En natuurlijk kom je wel eens iets tegen. Ik kom wel eens bij een wijnboer en ik kom zelf vrij veel in Italië. En dan proef ik ook wijn en dan vraag ik wel eens of jullie wel eens van bag-in-box gehoord hebben? Dan is het meestal vrij snel Heel veel wijnhuizen vinden bag-in-box lastig of beneden hun stand.
Dat is nog steeds zo. Veel meer dan de helft van de wijnen worden gemaakt om heel snel op te drinken binnen toch wel 1, 2, 3 jaar en hoeveel de wijn wat gemaakt wordt om langer te bewaren om nog beter te worden is gewoon een stuk kleiner. Als je het op de keper beschouwt, heb je glazen flessen alleen maar nodig voor 5 of 10% van de wijn. En 90% van alle wijn wordt binnen 2 jaar opgedronken. En dat kan dus gewoon in bag-in-box.
Daar zijn we overigens nog niet. Nee, wat ik ook grappig vind is dat als je bijvoorbeeld kijkt naar heel veel wijn wat uit Chili en Argentinië komt. Ik dacht ja het is helemaal niet zo duurzaam, komen al die flessen op een boot. Heb ik me laten vertellen dat het ook in bulk gaat, in grote plastic zakken. Die zitten dan niet bag-in-box, maar bag-in-the-ship, zou je bijna kunnen zeggen.
En dan komen ze hier in Europa aan, of waarschijnlijk ergens in Amsterdam of Antwerpen of zo. En dan worden ze in flessen gestopt. Ik denk… Stop het dan meteen in de bag, want het zit toch wel… Dat zou beter zijn, maar het feit dat het in bulk wordt vervoerd is al een goede stap.
Stel dat je het zou bottelen in Chili of Argentinië en het dan op die boot zou zetten, dan is veel minder efficiënt en zorgt het voor veel meer uitstoot. Maar je hebt gelijk als je van een hele grote bag in kleine zakjes doet en dan naar de consument aanbiedt, dat is beter. Maar dat is dus precies wat wij doen. Overigens niet met wijn uit Chili of Argentinië. Hoewel daar ook best goede wijnen vandaan komen.
Maar wij vinden het logisch om in een duurzaamheidsconcept de afstand te beperken. Dus wij zeggen alleen Europese wijnen. En ik denk dat de meeste wijnliefhebbers het met me eens zullen zijn dat er in Europa een ruim voldoende keuze is als je veel verschillende en lekkere wijn wilt drinken. Zeker. Wat ik ook grappig vind, toen jullie pakket bij mij binnenkwam, kreeg ik ook een pakket met twee flessen wijn.
Want dit is een anderhalf liter pak. Er zitten dus twee flessen in, zou je kunnen zeggen. Het equivalent van wat normaal in twee normale flessen zit. Alleen, ik heb ook een foto ervan gemaakt en die zal ik ook in dat artikel wat in de show notes staat neerzetten. Maar dit zat in een doosje.
En die andere, dat zat echt in een hele grote doos. En ik denk, dat is gewoon veel meer afval, veel meer karton. En dan heb je ook nog eens het gewicht. Het scheelde echt gigantisch veel gewicht. Ik denk, ja, daar houden mensen ook niet echt rekening mee.
Op het moment dat het vervoerd wordt van, laten we zeggen, het distributiepunt, de webshop, naar jouw huis. Hoe vaker je in lager gewicht dingen kunt transporteren, hoe groter de vermindering in uitstoot is. Ja dat klopt. Ik heb dat niet voor dit laatste stukje, de last mile of hoe noemen ze dat, het laatste stukje. Dat is zeker zo.
Waarbij aangetekend dat ik, wij versturen met PostNL en ik zie toch steeds meer ook elektrische voertuigen van PostNL op de weg. Dus dat is alleen maar goed. Maar je hebt gelijk dat gewicht en ook de compactheid die spelen best een belangrijke rol. Want onze claim is 80 procent minder CO2, dat baseren wij op een onderzoek uit Scandinavië. Maar we hebben zelf ook een keer een berekening gemaakt van en daarbij vergelijken we dan onze pakketten die lichter en compacter zijn met glazen flessen die per zes verpakt zijn in een omdoos.
En als je dan gaat kijken hoeveel wijn je in een truck kunt meenemen dan is dat in onze verpakking ongeveer twee keer zoveel wijn in dezelfde truck. Bijna alle trucks stoten nog CO2 uit, dus dat draagt ook weer bij aan een lagere carbon footprint van de wijn. Dus je kan twee keer zoveel wijn ten opzichte van het gewicht. Dus dat is al gewoon een voordeel. En het voordeel is ook nog dat je daarnaast ook nog gewoon veel minder afval hebt.
Ja, je hebt veel minder afval, dat klopt. Wat je mij hebt opgestuurd, dat is een nieuwe Sauvignon Blanc. Wat ik gewend ben van bag-in-box, over het algemeen genomen, dat kun je niet echt zeggen waar het vandaan komt. Maar bij al jullie wijnen, want jullie hebben best een ruim assortiment, staat gewoon wie de wijn maakt. Dus het domein en die wijn kan je dus ook in een fles kopen.
Ja, dat is één van de dingen. Ja, sorry. En dat vind ik dus heel interessant. Het is niet alleen maar bag-in-box, ja. Het is hier in bag-in-box, maar het bestaat ook gewoon in een glazen fles.
Het is dus niet iets wat over is, nee. Het is gewoon, we kiezen ervoor voor een alternatieve verpakking. Ja, kijk, een paar dingen daarover. Wij hebben hoogwaardige wijn en we zijn dus ook niet de goedkoopste, dat kun je er meteen bij zeggen, maar dat doen we ook omdat wij willen dat bag-in-box voor vol wordt aangezien, om het even zo te zeggen. En het imago van bag-in-box in Nederland en in België en in Duitsland is gewoon middelmatig tot minder dan matig.
En dat heeft heel veel te maken met de retail in die landen. Ook de retail in Nederland. Je ziet bij Albert Heijn en bij Jumbo en bij Lidl, zie je best een beperkt aantal bag-in-box wijnen liggen, maar de retail gebruikt eigenlijk bag-in-box omdat, ik denk, omdat die verpakking goedkoper is dan glazen flessen. En als je er dan ook nog goedkope wijn in stopt, bijvoorbeeld uit Chili, dan heb je een supergoedkoop aanbod. De retail denkt volgens mij in doelgroepen, marktsegmenten, et cetera.
En er zijn mensen die het niet zo nauw nemen met de kwaliteit van de wijn die een smalle beurs hebben. Ik ben zelf student geweest. Ik heb toen ook wel eens een bag-in-box gekocht. Ik weet nog dat dat me niet zo goed is bevallen. Dat was de volgende dag niet zo fijn wakker worden.
Maar goed, dat marktsegment bestaat en dat wordt op die manier ingevuld. Maar daardoor is in de loop der jaren bij veel mensen in hun hoofd het idee ontstaan van bag-in-box dat kan niet veel zijn. Dat is eigenlijk de grootste uitdaging die wij hebben om mensen duidelijk te maken dat dat niet zo hoeft te zijn. Ik zeg wel eens als mensen mij dat vragen dat ik een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek heb gedaan en dat ik een hele belangrijke finding heb gedaan namelijk dat als je slechte wijn in bag-in-box doet dan komt er ook slechte wijn uit. Maar als je goede wijn in bag-in-box doet…
Dan komt er goede wijn uit. Wij proberen daarom te laten zien dat dat interessant is. Dan nog even over die flessen, want wij willen inderdaad wijn die ook in fles verkrijgbaar is. Dat heeft vooral te maken met het feit dat wij Vivino gebruiken, om het zo te zeggen, als referentie. De meeste wijnen die in fles verpakt zijn en zeker ook de wijnen die die staan op Vivino en ik denk dat alle onze wijnen ook een flink aantal reviews hebben op Vivino.
Voor sommige mensen, ik denk voor best een aantal mensen, is Vivino toch een handig hulpmiddel. Wij laten dus ook op onze website zien wat de rating op Vivino is van onze wijnen. Bij elke wijn hebben we ook een linkje naar de betreffende pagina op Vivino zodat mensen kunnen controleren dat die rating klopt en die is 3.7 of hoger. Dus wij willen vanaf dat kwaliteitsniveau, van dat review niveau, hebben wij wijn. En als mensen dan nog even iets verder kijken, Vivino vermeldt ook voor de meeste wijnen een gemiddelde prijs.
Nou ja, dan kun je ook zien dat als je bij ons 3 liter wijn koopt, dat is dus evenveel als vier flessen, dat je ook goedkoper uit bent. Dat is niet het doel van ons project, maar het is een prettige bijkomstigheid. Een hele fijne bijkomstigheid inderdaad. Ik heb wat onderzoek gedaan naar de wijn die je hebt opgestuurd. Die is gemaakt van een Sauvignon Blanc uit Loire van domaine Villemain.
Ja, mijn Frans is heel roestig. En ik heb hem hier al ingeschonken. Wat me opviel was dat het meteen een typische Sauvignon Blanc is, maar dat het wel gewoon heel zuiver, heel puur en net wat voller in je neus is. Het is niet dat hele stuivige van Sauvignon Blanc uit Nieuw-Zeeland, maar het heeft er wel een klein trekje van. Het is wel echt gewoon superfris.
Ja, het Touraine, dat is gebied rond Tours in Frankrijk, dus ongeveer midden in Frankrijk. Dat is, voor zover ik weet, de bakermat van de Sauvignon Blanc. En de Sauvignon Blanc wordt misschien nu nog veel meer geproduceerd in Nieuw-Zeeland. Het is super populair. Het is ook hartstikke lekker.
Alleen, dit is iets meer de traditionele Sauvignon Blanc. Wat je zegt, fijn dat je hem lekker vindt. Ik vind zelf, maar dat is heel persoonlijk, de neus, dus de geur van de wijn heel erg belangrijk. En dat vind ik bij deze Sauvignon Blanc bijzonder prettig. Klopt.
Ja, want het is heel fruitig, maar het is ook meteen dat je denkt, het is een beetje appel, een beetje citrus, ook een klein beetje perzik, wat tropische tonen. En er zit gewoon een heel mooi bouquet in. Het is ook een beetje bloemig. Het is wel meteen een serieuze neus, om het zo maar te zeggen. Ja.
Vind het leuk. Volgens mij kun jij heel goed wijn proeven. Ik kan dat veel minder. Althans, ik kom iets verder dan lekker of niet lekker. Maar ik ben niet zo goed in het heel erg precies omschrijven van wat je dan ruikt.
Ik ben overigens wel sinds kort een eerste wijncursus aan het doen, dus ik leer wat bij. Maar fijn dat je hem lekker vindt, ja. En wat ben je aan het doen als ik het mag vragen? Ik woon in Arnhem en daar zijn twee lieve mensen die een initiatief hebben dat heet Wijn op Maat. Erik Peeters geeft ons les.
Ik ben daar helemaal niet zo in thuis, maar volgens mij heet dat SDEN. En dan een, dat is een… SDEN Nederland. Dus ik probeer er een beetje bij te leren over wijn. De ruime praktijkervaring nu ook wat theorie bij de praktijk.
Ja, een beetje hoor. De fascinatie is enorm, maar de motivatie om het ook heel erg tot in de finesses te beheersen, die motivatie is kleiner dan heel veel verschillende wijnen op mijn manier ontdekken. Ja, maar dat is ook belangrijk dat je het op je eigen manier doet. Ja, en dat begint bij proeven. Als ik het goed heb onthouden, heb jij ook nog wat van?
Zullen we hem samen proeven? Proost! Cheers! Mmm. Ik hoop dat je het goed vindt Jeroen dat ik een slokje heb genomen.
Dat ik niet heb uitgespuugd. Niet uitgespuugd. Wat ik heb geleerd, als je heel veel wijn proeft en dat spuug je steeds uit, dan heb je steeds dezelfde ervaring. Ik heb wel eens van mensen horen zeggen, ja zo zijn we gecalibreerd. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet ook van kan genieten natuurlijk.
Wat ik van deze wijn heel prettig vind, is dat die aan de ene kant heel toegankelijk is. Je zou kunnen zeggen soepel in de mond. Maar als je hem dan even wat langer in je mond houdt en dan blijft die smaak zich ontwikkelen. Je hebt heel veel fruit, hebt heel veel diepgang. Het is een hele volle wijn, maar ook fris.
Niet super zuur gelukkig, want dan zouden mensen toch wel een beetje allergisch worden, dan denk met zo’n oem, heel zuur, maar hij heeft een mooie volheid er ook in. En de nasmaak is heel lang, die blijf je proeven, je blijft dat fruit heel lang proeven. Ik vind het echt een hele mooie wijn. Als ik heel eerlijk ben, als je dan kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding. Uit mijn hoofd gezegd zit je aan ongeveer tussen de 9 en de 10 euro per fles voor deze wijn.
Deze wijn is 10 euro per fles als je een 3 liter pak koopt. Ja, misschien heel gek om te zeggen, maar ik vind dat eigenlijk een goedkope wijn voor wat je krijgt. Als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding. Ik denk als je nu 10 euro pakt en je loopt naar een wijnwinkel en je zegt doe mij een Sauvignon Blanc uit Loire, krijg je niet deze kwaliteit. Dat is ontzettend leuk om te horen.
By the way, wat ik niet wist maar waar ik achter kwam, want wij hebben dus deze producent, Alexandre Villemain, die heb ik ontmoet in Montpellier. Hij werkt samen met zijn broer, die volgens mij Jérémie heet en hun vader, Jean-Marc. En wij blijken, op dit moment althans, de enige importeur in Nederland te zijn van deze wijn. Dat is alleen maar grappig. En overigens wij streven wat dat betreft helemaal niet naar dat soort exclusiviteiten.
Ik zou het alleen maar toejuichen als deze wijnproducent nog meer wijn kan verkopen in Nederland en niet alleen in The Winepack. Wat ik ook mooi vind aan deze wijn is dat als je heel veel over wijn gaat leren, dan heb je op een gegeven moment een soort van een Sauvignon uit dat gebied hoort zo te zijn. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar als je wil leren hoe nou een typische Sauvignon uit Loire is, dan is dit echt wel zo’n typisch voorbeeld. En streef je daar ook naar dat je zegt, want ik zag ook dat jullie een Riesling hebben? Dat het ook is van ja, maar het moet wel een Riesling zijn.
Het is Riesling, maar je wil echt gewoon een typische Rieslingsmaak hebben. Waar we in ieder geval naar streven, want je zei net dat we best een uitgebreid assortiment hebben, dat vinden we zelf eigenlijk nog niet. Het kan natuurlijk altijd groter en beter en een ruim assortiment is leuk om te zien en ik denk ook voor onze klanten interessant. Wij hebben zelf het idee dat we daar nog best een weg te gaan hebben. Daarbij, we kunnen natuurlijk hele exotische wijnen uit bijna onbekende gebieden in bag- in-box gaan stoppen.
Dat is hartstikke leuk. Maar ik denk niet dat dat verstandig zou zijn om te doen. Want laten we eerlijk zijn, de meeste wijnconsumenten die weten wat van wijn. Ik weet inmiddels dat er zoveel druivensoorten zijn dat ik de helft nog niet ken. Jij kent misschien iets meer dan de helft of misschien wel alle, dat weet ik niet.
Maar als je voor gewoon mensen die van wijn houden en die geven om de planeet iets wilt aanbieden, dan vind ik dat je in eerste instantie wijn moet kiezen die voldoet aan je criteria en die vooral heel erg lekker zijn. Die ook, er zijn gewoon liefhebbers van Riesling, er zijn trouwens ook haters van Riesling, dat weet je ook. En dus hebben wij een Riesling. En volgens mij, dat is ook een hele goede wijn. Of dat een typische Riesling is, ja ik denk het wel.
Dus we zoeken niet de hele bijzondere dingen op. Het mag best een beetje anders zijn, maar we proberen uit de verschillende bekende gebieden in Europa goede representanten van de wijnen die daar vaak van oorsprong worden gemaakt om daar een goede van te vinden. Ja, want wat ik ook leuk vind wat je ook zegt van nou ja, je weet dat er verschillende druivensoorten zijn. Ik heb regelmatig contact met mensen die denken heel veel verstand van wijn te hebben, maar die niet eens weten dat wijn gemaakt wordt van verschillende druiven, dat er gewoon verschillende druivenrassen zijn. En wat ik zo leuk vind aan jullie website is als je nou eigenlijk niet zo goed weet wat je lekker vindt, wat lekker bij jou past, hebben jullie een speciale smaaktest.
Dat je een aantal vragen kunt beantwoorden en dat het systeem zegt van nou, je houdt van deze smaak, dan past deze wijn erbij. Ik vind het ook een heel leuke manier om te ontdekken wat voor wijn zou ik nou eigenlijk lekker vinden. Ook een optie van nou, hier houd je van, maar probeer ook eens dit. Ja, dat klopt. Als je die test bij ons doet, ik geloof dat er 12 keuzes zijn.
A of B, A of B. Dus je kunt heel snel, en natuurlijk quick and dirty, het is niet wetenschappelijk, als je dat doet dan krijg je wat wij een smaakprofiel noemen. En in dat profiel zitten drie of vier druivensoorten. Primair en geven we ook nog een paar secundaire. Dus dan heb je een beetje een idee wat je eens kunt proberen.
Ik denk dat we daarmee mensen een beetje op weg kunnen helpen. Dat is allemaal mooi, want dan hebben mensen ook een alternatief. Een van de laatste vragen die ik heb is van… Stop jij die wijn zelf in de zak? Of doen de wijnmakers dat?
Of zou je kort iets kunnen vertellen en als je zegt, het geheim van de smid ook goed? Ja, dat is top secret. Nee, nee, dat is ook heel simpel. Het is waar we het eerder over hadden. Je moet geen dingen doen die je niet kunt of die je niet heel goed kunt leren.
Het vullen van zo’n zak klinkt heel erg simpel. Ik heb een zak en die vul ik. Ik doe de kraan open. Maar het luistert wel iets nauwer. Of eigenlijk veel nauwer.
Dus je moet er wel wat ervaring in hebben. Technisch zijn er twee manieren om dat te doen. Met een vol automatische machine. Dan wordt de wijn in een vat aangesloten op zo’n machine. Daar worden die zakjes ingevoerd en dan komen de gevulde zakjes uit.
Er is ook een meer handmatige methode waarbij je een voor een zelf die zakjes vult. Maar essentieel is dat de zakjes gevuld zijn en dat er in die zakjes voordat ze worden dichtgemaakt en dat dichtmaken van die zak gebeurt door het kraantje te bevestigen in die… en die opening die daarvoor is, dat er zo weinig mogelijk zuurstof in zit en ook dat er vlak voordat het kraantje dicht gaat of de zak wordt afgesloten een heel klein beetje stikstof wordt ingespoten. Dat klinkt wat technisch, maar dat is eigenlijk heel simpel. Die stikstof verdrijft de nog resterende, dat hele kleine beetje zuurstof wat er nog is uit die zak zodat er alleen maar wijn en een beetje stikstof in zit.
Stikstof is inert dus dat heeft geen effect op de wijn. Maar door op die manier de zuurstof eruit te verdrijven voorkom je oxidatie van de wijn. Nou ja, ik weet niet of jij het nu nog op jouw aanrecht of in jouw keuken zou willen doen, maar ik denk niet dat het je lukt. Nee, zeker niet. Zeker niet.
Dus daarom doen wij dat anders. Wij hebben in Frankrijk een bedrijf dat die zakken levert. Dus als wij met een boer in zee gaan dan spreken we af. Sommige boeren hebben ook de juiste zakken op voorraad. Als dat niet zo is dan sturen wij de zakken daarnaartoe.
Onze doos laten we in Nederland produceren, dus dan sturen we de doos naar de boer toe. En de boer vult de zakken, of zelf, of ook heel leuk, in Frankrijk is er Le Camion Potion. Dat is een interessant verschijnsel. Dat is een truck waar zo’n vullijn voor die zakken in staat. Dus bijvoorbeeld een van onze producenten in de Camargue in Frankrijk die werkt op die manier en die belt gewoon elke drie maanden even van, nou komen jullie nog even langs en dan heeft hij een vat met wijn.
En dan zetten ze die lijn aan. En dan heeft hij zijn gevulde zakjes die hij in doosjes stopt en klaar. Dus nee, dat doen we zeker niet zelf, Jeroen. Ja. Wat je net ook zei was, de toekomst is eigenlijk van nou ik wil het assortiment wat verbreden.
Maar ik kan me ook voorstellen dat het is van op een gegeven moment zie je ook aan voorraad en dat soort dingen. Maar wat voor dingen zie je verder nog in de toekomst? Wat zie ik in de toekomst? Nou ja, kijk, wij zijn begonnen met het verkopen van dit product aan de consument. En dat doen we nu twee jaar.
Nou ja, daar zit wel lekker een groei in. Dus ja, daar gaan we mee door. Wat een uitdaging voor ons is, en dat heeft ook te maken met mijn leeftijd, dat de nieuwe generatie, de 30-generatie van mijn zoon, dat we die nog onvoldoende bereiken. Terwijl ik wel denk dat daar een goede voedingsbodem is voor ons product. Het lastige voor mijn zoon is dat hij zit in een andere fase van zijn leven.
Dus die is heel erg druk met van alles, onder andere het opvoeden van mijn twee kleinkinderen. Maar daar zie ik absoluut mogelijkheden. En een andere optie die ik ook wel zie is de horeca. Dan met name, kijk, want als je in een chic restaurant gaat eten en je bestelt een fles wijn, dan wil je een fles. Ik zie nog niet zo snel dat mensen dan indruk gaan maken op hun tafelgenoot door een pak wijn te bestellen.
Dat lijkt me een paar bruggen te ver. Maar er is in de horeca ook heel veel wijn die per glas wordt geschonken. Huiswijn of open wijnen. En daar denk ik dat voor de horeca hele interessante mogelijkheden liggen. Daar wil ik nog niet alles over vertellen, maar daar zijn we wel druk mee bezig om daar ook nog wel echt iets aan toe te voegen aan onze pakketten, zodat het voor de horeca extra interessant kan worden om het op deze manier te doen.
Daar gaan we na de zomer een paar proeven mee doen. Klinkt heel spannend. Houd vooral de website in de gaten. Ik zou zeggen, ben je een horecazaak die daar interesse in heeft, de contactgegevens staan in de show notes. Doe vooral mee met het experiment, als je het zo wilt zien.
Mag ik nog één opmerking maken? Aansluitend op het laatste punt waar we het over hadden. Nou ja, zoals je wel hebt gemerkt doe ik dit niet om rijk te worden. Ik heb eigenlijk mijn werkzame leven afgesloten en ik vind dit ontzettend leuk om te doen. Ik zou het ook ontzettend leuk vinden als ik over vijf jaar zo ver kan zijn dat ik alleen nog maar naar Montpellier hoef af en toe en dat iemand anders het overneemt en er misschien ook een boterham aan kan verdienen.
Dus als er mensen zijn die deze video zien en zeggen ik ben jong en ik wil wat, mail je want daar sta ik absoluut voor open en ik ben er niet op uit om iets heel duur te verkopen. Maar dat mag duidelijk zijn. Nou, mooie oproep. Jeen, heel erg bedankt voor je tijd. Nogmaals bedankt voor het opsturen.
Past supermakkelijk in je koelkast. Want het is heel klein. Dit is een anderhalf liter pak. Maar ik neem aan dat drie liter daar, dat is niet meteen super groot. Dat is ook echt een heel fijn voordeel.
Blijft dertig dagen goed. Alles te recyclen. Ik vind de prijs-kwaliteitverhouding erg goed. Je krijgt erg veel wijn voor het geld. Zou ik zeker nog een keer zelf kopen.
Dat zeg ik ook niet gauw. Dus Jeen, heel erg bedankt voor je tijd. Dit was weer een aflevering van Sparks by VinoVonk. En ik zou zeggen, tot de volgende keer. Proost!
Proost Jeroen!
Luister
Bekijk