Een fles schuift over tafel. Geen Champagne, geen Crémant, maar een mousserende Riesling uit de Duitse Rheingau. Amar van Bubbels van Amar opent de Barth Riesling Brut en legt uit waarom een Duitse bubbel van negentien euro vijfennegentig hem uit zijn stoel kreeg. Maker Mark Barth wordt in eigen land de Riesling Master genoemd, en deze wijn draagt iets wat in Duitsland nog niet bestond: een mousserende met VDP Erste Lage en Grosse Lage classificatie.
Wie is Amar
Amar komt niet uit de wijnhandel. Zijn route begon met een vakantie in Italië in 2023, waar de bubbels buiten de Champagne-regio hem opvielen. Wat daar als hobby startte, groeide uit tot Bubbels van Amar: een importeur die zich richt op mousserende wijnen uit heel Europa, met een voorkeur voor makers die kwaliteit boven naam zetten.
Zijn drijfveer is de overtuiging dat goede bubbels niet aan één regio gebonden zijn. Champagne zet de standaard, maar plekken als de Rheingau leveren flessen die met dezelfde methode en langere rijping verrassend dichtbij komen, vaak tegen een vriendelijker prijs. Amar verkoopt online en organiseert proeverijen om die flessen onder de aandacht te brengen.
Wat je in deze aflevering leert
- Waarom een mousserende Riesling uit Rheingau een serieuze plek aan tafel verdient
- Wat de VDP Erste Lage en Grosse Lage classificatie betekent en waarom een bubbel daarmee een primeur is
- Hoe 24 maanden rijping op lies de wijn vormt, ruim langer dan het Champagne-NV-minimum van 15 maanden
- Waarom biologisch werken in het regenrijke Rheingau geen vanzelfsprekendheid is
- Hoe Amar van wijnliefhebber importeur werd, beginnend met een vakantie in Italië
- Waar de prijs van negentien euro vijfennegentig de wijn positioneert tegenover Champagne en Crémant
In het glas
Aantrekkelijke kleur, een neus die als een bos wilde bloemen openvalt. Klassieke Riesling-aromas: appel, limoen, perzik en een vleug honing. Geen zware toast of eikenhout-overlap die de fruittonen wegduwt.
Op de tong direct herkenbaar Riesling, met fijngeïntegreerde mousse. Het bijzondere zit in de zuren: die blijven scherp en levendig ondanks de tweede gisting, die normaal afvlakt. Dat houdt de fles tafel-vriendelijk in plaats van louter aperitief. Een bubbel die naast eten net zo goed werkt als ervoor.
Veelgestelde vragen
Wat maakt Barth Riesling Brut bijzonder?
Het is de eerste en enige mousserende wijn in Duitsland met een VDP Erste Lage en Grosse Lage classificatie, tot dusver voorbehouden aan stille wijnen. Daarbij is hij 100% Riesling, biologisch, vegan en rijpt hij 24 maanden op lies.
Wie maakt deze wijn?
Mark Barth, gevestigd in Hattenheim aan de Rheingau, in eigen land bekend als de Riesling Master. Zijn huis Wein- und Sektgut Barth combineert biologische landbouw met de traditionele methode.
Hoe lang rijpt de wijn op lies?
24 maanden, ruim langer dan het minimum van 15 maanden dat geldt voor Champagne zonder jaargang. Die extra tijd geeft de wijn meer diepte zonder de Riesling-frisheid te verliezen.
Waar koop ik de Barth Riesling Brut?
Via bubbelsvanamar.nl. Amar verkoopt online en organiseert proeverijen waar je de fles kunt proeven voordat je koopt.
Beluister op je eigen podcastplatform
Liever Apple Podcasts, Pocket Casts, Overcast of een andere app? Zoek op Sparks by VinoVonk in je eigen podcastplatform en je vindt deze aflevering.
Transcript
Onderstaand het volledige gesprek. Indien in het Engels opgenomen, is dit de Nederlandse vertaling.
Toon volledig transcript
Hoi, Jeroen hier van VinoVonk en welkom bij een nieuwe aflevering van Sparks bij VinoVonk. De serie waarin ik je meeneem in de wereld van wijn, innovatieve dranken, spirits, noem het maar op. En vandaag heb ik een hele toffe gast, Amar van Bubbels van Amar. Welkom Amar! Ja, dankjewel Jeroen.
Leuk dat ik hier bij jou weer mag zijn. En je hebt een hele mooie fles opgestuurd, dus die gaan we zometeen samen proeven. Maar voordat we dat gaan doen, Bubbels van Amar, zijn dit jouw eigen Bubbels of importeer je het? Kun je iets vertellen wat je doet? Jazeker.
Ik importeer Bubbels van Amar. Het is wel een bedrijf waar ik een bepaalde gedachte bij heb. Ik neem je als het mag mee terug naar heel kort mijn grootouders die uit India komen. Mijn ouders die uit Suriname komen. En thuis ben ik opgegroeid met de meest geurige kruiden.
Pittig eten. Specerijen, die liefde voor smaken, zat er toen al in. Ja, en uiteindelijk heb ik die nieuwsgierigheid, heb ik gebracht naar smaak en wijn. Veel wijn geproefd, ik ben ook echt wel een levensgenieter. Ik hou van lekker eten, van een lekker borreltje erbij, een wijnarrangement erbij.
En vooral ook veel geproefd. Met vrienden ook wel. En uiteindelijk mijn kennis verder verbreed. Opleiding gaan volgen, wijnbrevet gaan halen. Maar ik wilde meer.
Ik wilde mijn passies die ik heb, wilde ik combineren. Dat is het creëren en bouwen aan iets. Ontwikkelen van iets wat er nog niet is. En anderzijds wijnliefhebber, wat ik net al zei. Waardering voor schoonheid en kwaliteit.
Ik denk ook wel een sterk ontwikkelde smaak voor eten en vooral ook, ik kan wel van gastronomie. Dat heb ik allemaal geprobeerd te combineren en ik was in 2023 in de zomer op vakantie in Italië op een wijnresort. Ik zat daar met mijn gezin en mijn vrouw zaterdag op een balkon met een heerlijke glas Ca’ del Bosco Cuvée Prestige Brut. Een heerlijke bubbel. Nou ja, we zaten een beetje te filosoferen, uitkijkend over de wijngaarden.
Hoe mooi zou het zijn om al die passies met elkaar te combineren en wijn te gaan importeren. En zo doen we. Twee maanden later was het bedrijf geboren. Er stond er een pallet voor de deur. Bubbels van Amar was ontstaan.
Super tof. Dus je importeert mousserende wijn en doe je dat alleen maar uit Italië? Ik weet van niet, want deze komt uit Duitsland. Klopt, klopt. Nee, iedereen kent natuurlijk als je het hebt over Bubbels, dan kent iedereen natuurlijk de champagnes en ook wel de grote namen van champagnes, de Pommeries en de Moëts.
Ik specialiseer me, ik heb me echt gespecialiseerd in mousserende wijn in de Bubbels. En niet alleen maar, ik doe ook de champagnes uit de Champagne-regio, maar ik vind het ook heel mooi om, en dat is ook wel waar het bedrijf voor staat, waar ik voor sta om… eigenlijk de hele wereld of mensen in Nederland kennis te laten maken met heel veel bubbels ook buiten de Champagne-regio. Ik heb ze uit Luxemburg, heb ze uit Duitsland, ik heb ze uit Italië, Oostenrijk, een hele mooie Sauvignon Blanc bubbel bijvoorbeeld. Ja en ik hou er gewoon van om de mooiste parels uit Europa te zoeken.
En een podium te geven hier, want iedereen kent natuurlijk wel de stille rode en witte wijn. Maar er zijn ook zoveel mooie bubbels, ook zoveel mooie bubbels buiten de Champagne-regio. Zeker, ja. En dan worden tegenwoordig ook hele mooie bubbels in Nederland gemaakt. Absoluut.
Dus dat is allemaal tof. Je hebt een webshop, maar is het alleen maar via je webshop dingen verkopen of geef je ook proeverijen, heb je een winkel? Ik heb een webshop en daar is het mogelijk om per fles ook de bubbels te kopen. Ik richt me vooral op de events en de feesten en de proeverijen ook. Ik heb ook arrangementen ontwikkeld om dat ook op locatie, om op basis daarvan de proeverijen te organiseren.
Dus ik ben vooral op locatie. Ben bezig met proeverijen, champagnetafels die ik ook verzorg. Nou ja, vooral daarmee bezig. En wat houdt dat in een champagnetafel? Ja, is eigenlijk, de naam zegt het al, gewoon een tafel met champagne.
Ja, zo simpel kan het zijn. Nee, maar het is… Nou ja, je komt verschillende kanten op. Eén soort champagne of bubbel, buiten de Champagne-regio wat ik ook aanbied. In combinatie met een proeverij.
Heb bijvoorbeeld laatst ook in Amsterdam bij een event aanwezig geweest met een champagnetafel. De mensen ontvangen met een mooie glas champagne. En zo’n champagnetafel kan je natuurlijk overal neerzetten. Zo een hele mooie loge van het stadion bijvoorbeeld, wat ook regelmatig gebeurt. Of gewoon heel simpel met het ontvangst van je gasten.
Supertof. Dan vertel je ze neem ik aan wat moois over de Bubbels en dan denken ze, lekker, waar is dat te koop? Bubbels van Amar. Ja, exact. En al die bubbels die ik ook aanbied, daar zit ook een verhaal achter.
En daar is wel waar ik voor sta. Ik sta wel voor die beleving, voor die authenticiteit. Ja, er moet een verhaal achter zitten. En alle wijnen die ik importeer, ik ga er ook zelf naartoe. Ik wil het verhaal ook ervaren.
Wil het verhaal voelen. En als het goed voelt, importeer ik het. En dat probeer ik ook over te brengen, die beleving en dat gevoel en dat verhaal. Interessant, maar hoe kom je dan bij bijvoorbeeld als we deze pakken. Dit is een Riesling Brut van BARTH met een H uit Duitsland, uit Rheingau.
Hoe ben je hier nou bij gekomen? Ja, ik zoek gewoon heel veel. Gewoon heel breed begin ik. Dat kan op verschillende kanalen zijn, ook gewoon binnen het netwerk op internet. Ja, dan maak ik uiteindelijk ook wel gewoon een selectie wat past binnen mijn gedachten waar ik voor sta.
En uiteindelijk ben ik hier bij BARTH terechtgekomen. Ik had toen op een gegeven moment een lijst. Ik wilde heel graag een Duitse en een Riesling bubbel importeren. Ja, ik kwam een beetje… bij Mark, de eigenaar van dit huis, kwam ik bij zijn verhaal op zijn website en ik heb contact opgenomen.
We hebben een afspraak gemaakt, want het klikte. Ik ben daar toen heen gereden, ik heb een rondleiding gekregen, we zijn in gesprek geraakt en het klikte en het voelde goed. Wat ik heel mooi vind om even een bruggetje te maken naar deze hele mooie bubbel. Mark, wat mij best wel aanspreekt, is hij staat voor innovatie. Is altijd bezig om de Riesling-druif verder te innoveren.
Daarom staat hij ook bekend als de Riesling-master in Duitsland. Hij heeft ook de stille wijnen, maar hij heeft ook de Sekt, de bubbel, waarvan deze een van is. Het mooiste is, dit is dan de… Instap zeg ik dat maar eventjes en dat betekent niet dat de kwaliteit minder is, dit is de goedkoopste bubbel uit zijn lijn. En dat gaat dan tot aan de hoogste, de Grosse Lage.
De eerste en de enige Grosse Lage in Duitsland. Bubbelvariant. Nou ja, hij heeft ook vanuit zijn passie en vanuit waar hij voor staat de innovatie doen ontwikkelen en uitgebracht. Ja, en dat vind ik mooi. Supertof.
Dus er bestaat een Grosse Lage, mousserende wijn. Ik dacht dat in de Grosse Lage alleen maar stille wijnen waren toegestaan. Wat interessant. Ja, dat klopt en dat zie je eigenlijk alleen maar. Hij is de eerste en volgens mij nog steeds de enige in Duitsland met zo’n classificatie.
Dat hoef ik jou niet te vertellen, hij heeft misschien een aantal luisteraars, vergelijkbaar met Eerste Lage, vergelijkbaar met de Grand Cru in Frankrijk. En dat zegt wel iets over, dat is een soort van graadmeter van kwaliteit. En dat zegt wel iets over die wijn. Ik zou je eigenlijk nog een keertje willen uitnodigen als je een keertje in de buurt van Nijmegen bent, waar ik vandaan kom, waar ik woon, om gewoon even langs te komen. Dan gaan we de mooiste, waaronder deze Grosse Lage, gaan we nog een keertje proeven.
Interessant, dat gaan we zeker doen. De zoektocht begint heel vaak online. Je komt misschien op proeverijen, kom je makers tegen. Wat trek je dan het meeste aan? Waarvan denk je van ja, met jou wil ik verder.
Ik wil wat met jouw wijn gaan doen. Wat ik net al zei, dat gevoel moet gewoon goed zitten. Ik neem het nog even weer mee terug naar Italië, of Ca’ del Bosco, dat wijnhuis, waar het allemaal begonnen is. Wat bijvoorbeeld mij heel erg aanspreekt in hoe zij hun bedrijf hebben opgezet en de gedachte daarachter is. Ze staan voor kwaliteit en ik sta ook voor kwaliteit.
Al mijn bubbels die je kan krijgen, die zijn allemaal gemaakt volgens de Champagne-methode. En dat is wel het minimale wat ik ook wel uitdraag. Authenticiteit. Ze blijven dicht bij zichzelf. Ze laten zich niet leiden door externe factoren, door de massa, maar ze blijven heel dicht bij zichzelf.
En ze hebben allemaal liefde voor de natuur en de liefde voor de druiven. Op dat soort aspecten, en als je dan op een gegeven moment in gesprek gaat met zo’n eigenaar van zo’n wijnhuis, in dit geval is dat Gilberto in Italië, ja dan hoor je en dan… voel je gewoon de passie en die passie heb ik ook. Je voelt gewoon of er een klik is of niet en dat is voor mij het belangrijkste en als die klik er is en de wijn is natuurlijk erg lekker, dan is er een match en dan gaan we samen verder. Super mooi verhaal.
Voordat we deze gaan proeven, kun je iets vertellen over deze wijn? Ja, dit is de Riesling Brut. En de Brut zegt iets over, nou ja, suikergehalte wat er dan in zit. Dit is een hele mooie Sekt. 24 maanden gerijpt op de fles.
En niet heel lang, en dat heeft ermee te maken dat BARTH heeft geprobeerd om… juist ook vanwege die 24 maanden om die typische aroma’s en die strakheid van de Rieslingdruif om die te behouden en tegelijkertijd wel lang genoeg om wat meer structuur en ietsjes meer van die complexiteit in die tweede gisting in deze fles te krijgen. Dus dat is wel wat je proeft: echt wel de Rieslingdruif en je proeft tegelijkertijd ook wel meer die gelaagdheid. Interessant. En dit is een Sekt gemaakt die is door hemzelf met druiven die hij zelf heeft geteeld in zijn wijngaard.
Ja, ja, ja. BARTH komt uit de Rheingau-regio. Volgens mij de een na grootste regio als het gaat om wijnbouw in Duitsland. En hij zit zelf in Hattenheim. Interessant.
Wat ik ook heel erg tof element vond was dat je je eigen kaartje er omheen hebt gehangen. Dus stel je voor dat je dit cadeau doet, dan is het niet alleen maar een kennismaking met de wijn, maar ook met een bedrijf dat je zegt, nou dit smaakt naar meer. Nou, dan kan je altijd nog een keer zelf bestellen. Ik heb hem goed gekoeld, dan zullen we hem gaan openmaken. Ik heb mijn Riddle Riesling glas van de Performance Collection klaarstaan.
Ik denk, Riesling vraagt om een Riesling glas. Ja, lijkt me goed. Kijk, een mooi geluidje erbij. Dat is wel helemaal in moes. Supermooi.
Mooie kleur ook. Nou, komt echt… Nou, het is net zo’n heel groot bouquet met bloemen wat vrijkomt. Echt wel typisch Riesling. Echt een beetje dat appelige limoen, een beetje perzik.
Ja. Honing. Proost! Proost, Jeroen! Ja.
Dit is wel echt een hele mooie wijn dit. Dat mooi hè? Ja. Ja typisch Riesling, maar echt gewoon een hele mooie geïntegreerde bubbel. Niet heel erg zwaar met toast of hout.
Gewoon echt wel fruit eigen eigenschappen van Riesling. Maar ook wat je net ook zei, lekker wat structuur en ontzettend lekker zuur nog. Wat je vaak ziet is dat het toch wel door zijn tweede vergisting op de fles het zuur wat afneemt. Misschien net een beetje teruglopen. Dat knisperend dat heeft hij nog.
Is echt heel vers. Ja, dat is bijvoorbeeld met die Grosse Lage, dat is het net andersom. Maar dat is ook van een Rieslingdruif. Maar dan is die echt wel wat complexer. Een heel stuk complexer.
Hier proef je echt die strakheid en de fruitigheid met een lichte elegantie ook wel. Maar wel die typische Rieslingdruif is hier echt wel herkenbaar. En dan mooi ook alle bubbels van BARTH. Die zijn ook ecologisch en veganistisch. Dat is ook heel mooi aan alle bubbels die hij produceert.
Ja, want staat ook achterop de fles dat dat biologisch gecertificeerd is. Ja. En eh… Dat lijkt me toch best wel een uitdaging, want Rheingau staat daar niet bekend als een heel droog gebied. Nee, dat klopt.
Daarin staat hij ook bekend, wat ik net ook al zei, innoveren. Juist ook om echt voorop te lopen en nieuwe dingen te bedenken. Dat zie je ook in zijn flessen, proef je ook en dat maakt het ook mooi. Supertof. Ik ben erg onder indruk en jij zegt dan dat dit de instap maar ik vind het niet echt instap.
Wat is de consumentenprijs hiervan? Deze zit op €19,95, consumentenprijs. De goedkoopste bubbel bij mij is €14,95, dat is de Luxemburgse. En bubbel is gewoon arbeidsintensief, vandaar dat de prijs er wat hoger ligt dan de andere wijnen. Maar voor €19,95, voor zo’n mooie bubbel, dat is heel scherp geprijsd.
Ja, absoluut. 24 maanden op de fles gerijpt. Meeste champagnes zijn rond de 15 maanden, dat is minimum. Dus dit zit al heel veel langer. En ja, je hebt echt wat unieks.
Zeker een aanrader. Ja, absoluut. En ook mooi aan deze Riesling Brut van BARTH is dat hij in de editie van Wine Life December ook bij alle abonnees thuis gestuurd is. Die ook konden genieten van deze hele mooie Riesling uit de Rheingau. Super mooi om te horen.
Heb je toevallig gehoord wat mensen ervan vonden? Nee, nog niet. Nog niet. Wel van de volgende editie, maar deze nog niet. Nee.
Interessant. Ze maken dus van deze, dit is een Brut, maar dan hebben ze de Grosse Lage, maar hebben ze er ook nog iets tussen zitten, maken ze ook nog een extra Brut, een Brut Nature of een wat zoetere variant? Ja, ze hebben de zoetere variant niet heel erg. De zoetste variant van de bubbel. Ze hebben tussen deze Riesling Brut en de Grosse Lage verschillende soorten.
Ik heb bijna alle soorten van BARTH. Elke bubbel van BARTH heeft zijn eigen karakter en is ook uniek in zijn eigen soort. Ik heb een rode bubbel van 100% Pinot Noir bijvoorbeeld. Echt gewoon een donkerrode. Bubbel van BARTH ook, ja die is echt geweldig.
Pinot Blanc. De Erste Lage heb ik. Nou ja, heel mooi. Een heel breed assortiment. Supertof.
En hoe zie jij de toekomst qua bubbel? Die zie ik heel positief tegemoet. In augustus besta ik nog maar twee jaar met mijn bedrijf. En ik merk ook wel echt wel, na een jaar al, maar nu zeker na anderhalf jaar, het bedrijf groeit enorm. En de populariteit in Bubbels wordt ook steeds en steeds groter.
Mensen willen ook… meer beleving, waar ik ook voor sta. Dus ik verwacht ook wel net zoals hoe BARTH innoveert, verwacht ik ook wel dat veel andere landen met wijnproducenten binnen de mousserende wijn ook echt gaan innoveren. Wat het mooiste van de Bubbels is, dat ze vaak bekend om te schenken bij een aperitief, of als aperitief, bij ontvangst, bij iets om te vieren. Waar ik vooral voor sta, dat zie je ook wel in mijn proeverijen, is dat ik ze ook doorschenk.
Naast dat ze vaak fris zijn, je ook steeds meer hele mooie bubbels die ook heel mooi complex zijn. Lange vergisting op de fles, die je heel mooi kan doorschenken bij ook gewoon een diner. Ik verwacht wel dat daar in de toekomst veel meer aandacht voor zal zijn. Als laatste vraag, kun je nog een tipje van de sluier oplichten? Komt er binnenkort nog een bijzondere bubbel bij jou in het assortiment?
Iets waarmee je bezig bent? Als dit lukt, dan zullen de mensen er wel versteld van staan. Ik heb onlangs, wat ik net al vertelde, dat vind ik nou de mooiste parels. Ik heb een Sauvignon Blanc uit Oostenrijk. Die heb ik geïmporteerd.
Dat is gewoon een hele bijzondere inekende Sauvignon, gewoon als stille witte wijn. En dan dit als bubbel, dat vind ik geweldig. Ik heb ze inmiddels al geproefd en ik heb ook al een afspraak gemaakt om daar langs te gaan. Is dan wel in een andere regio. In de Champagne-regio ben ik actief en vooral bij de kleine en middelgrote wijnproducenten heb ik een Grand Cru champagnehuis gevonden die ook zeker scherpe prijzen hanteert, zeker in vergelijking tot grote namen.
Ja daar heb ik echt wel hele mooie champagnes in ontdekt en die komen binnenkort op de website. Interessant. En je noemt de website al, waar kunnen mensen dit bestellen? Ja, BubbelsvanAmar.nl. Ik ben ook heel erg actief op Instagram.
Op Instagram Bubbels van Amar kan je mij ook vinden. Op mijn website heb ik veel informatie staan. Ook de webshop. Dus daar kan je alles bekijken. Heb je vragen, wil je advies?
Neem rustig contact op via WhatsApp, belletje. Geen enkel probleem. Ik denk met je mee, ik adviseer. Ik hoop dat ik heel veel mensen blij kan maken met… met bubbels en de mooiste parels van de mousserende wijn die ik in mijn assortiment heb.
Mooi om te horen. Ik zal alle linkjes naar alle kanalen in de show notes opnemen. Hier ergens onder kun je het vinden. Amar, heel erg bedankt voor je tijd. Heel erg bedankt voor deze bubbels.
Binnenkort ook een geschreven artikel op VinoVonk.com. Ik zou zeggen, proost en tot de volgende keer. Proost!
Luister
Bekijk